Share this post
Blond Amsterdam, het bedrijf achter de getekende servieslijnen met veel roze, kletsende meisjes, grappige en kleurrijke illustraties en een flinke knipoog: een handschrift dat je direct herkent. Wat is er zo speciaal aan dit blonde duo? En hoe komt het dat ze steevast bovenin in de Marketingfacts Engagement top 100 uitkomen?
Blond Amsterdam bestaat sinds Valentijnsdag 2001 en is opgericht door Femque van Geffen en Janneke Dröge. De dames kwamen vers van de kunstacademie, hadden beide een baan en leerden elkaar kennen via een wederzijdse vriendin. Beide beschilderden voornamelijk persoonlijke theepotten, mokken en schilderijen. Hun gedeelde passie voor vrolijk en kleurrijk servies groeide uit tot een bont en gevarieerd assortiment.
Je hangt gewoon een bordje OPEN op de deur
De twee creatieve blonde dames deden dit als hobby. De start van de samenwerking vroeg om een atelier: in de chemische verfdampen slapen, hielden ze al snel voor gezien. In de drukke Spuistraat liepen nieuwsgierige passanten steeds vaker het nieuwe atelier binnen met de vraag of het werk ook te koop was. Als reactie klusten de dames een logo in elkaar, bordje ‘OPEN’ erbij en Blond Amsterdam was geboren.
Alle 13 goed
Dertien jaar later is Blond Amsterdam nog steeds succesvol en telt het assortiment al evenveel productlijnen. Femque en Janneke ontwerpen alles zelf. Elke tekening wordt in het atelier aan de Gerard Doustraat gemaakt. De zwarte contouren worden geschetst en vervolgens ingekleurd, zo gaan de ontwerpen heen en weer tussen de twee dames.
Elk ontwerp is uniek
De kracht zit ‘m erin dat ze alles met de hand doen en voor elk item een unieke tekening maken. Bijvoorbeeld het Efteling servies, dat is als set ontworpen, maar het bord heeft een aparte tekening en de mok ook. ‘Het is niet dat er dingen uit worden gehaald met de computer en dan herhaald worden voor een ander item.’ legt Willemijn Boerenkamp (PR) uit: ‘Voor elk item wordt een uniek ontwerp gemaakt. Ik denk dat dat de kracht is van Blond Amsterdam.’
‘Het concept is tot in de puntjes goed, anders doen we het niet.’
A little bit of Blond everyday
Het doel van Blond Amsterdam is om mensen met hun producten vrolijk en blij te maken. Een fan van Blond Amsterdam start de dag met een heerlijke body wash onder de douche, droogt zich af met een Blond handdoek en geniet van haar Blond thee uit haar ‘Even Bijkletsen’-mok voordat ze aan de slag gaat.
Cityhoppende trendsetters
Femque en Janneke doen veel inspiratie op uit stedentrips die ze maken. Maar ook een rondje Vondelpark met hun kinderen kan genoeg inspiratie opleveren voor een aantal ontwerpen. Mochten de servieslijnen ooit stoppen, dan kan het duo altijd als trendsetter aan de slag: meerdere keren was een servies ontworpen in een ongebruikelijke stijl die daarna in de warenhuizen te zien was. ‘Delfts Blond’ herintroduceerde Delfts Blauw en onlangs kondigde ‘Blond Delicious’ de pasteltinten aan.
Duizenden trouwe fans
Blond Amsterdam spreekt een heleboel mensen aan. Ze hebben een enorme fanbase, met veel Blond-fans die -als je op de fanpage gaat kijken- kasten vol met Blond spullen hebben. Als Blond Amsterdam iets nieuws uitbrengt dan is de vraag enorm. Men wil het nieuwste van het nieuwste. Die fans probeert Blond zo goed mogelijk te verzorgen. Dit doen ze door ze te betrekken bij het merk. Door de klanten te blijven betrekken, voelen zij zich gewaardeerd en het merk nog leuker vinden.
Ook online is elk ontwerp uniek
Op social media zet Blond Amsterdam in om de merkbeleving te optimaliseren. In 98% van de gevallen plaatsen ze pure content die inhaakt op de kracht van de tekeningen. Ze zien dit niet als een verkoopkanaal, maar als een manier om het creatieve proces te laten zien aan hun klanten en ze te voorzien van hun dagelijkse dosis Blond. Op Facebook steken ze regelmatig hun fans een hart onder de riem: omdat ze weten wat er speelt. Of dit nu een schoolexamen, moederdag of secretaressedag is. En dat dat succesvol is, blijkt.
Is dat te koop?
In 2010 werkte Blond Amsterdam samen met een bekende Nederlandse worstenfabrikant aan een kookboekje. Voor het beeldmateriaal beschilderen de dames bordjes die ter decoratie te zien zijn in het boekje. Fans spaarden voor het boekje, maar wilden ook graag het afgebeelde Blond-servies hebben. Oeps. Daar was geen productielijn van. Toen een jaar later een heus stamppotservies voor Unox werd gemaakt als voorproefje op het ‘I love Holland’-servies, waren de spaarpunten niet aan te slepen.
Wat is de truc?
Blond Amsterdam lijkt wel een sprookje. Twee blonde meisjes van 25 jaar oud gaan op avontuur, eigenlijk gaat er nooit wat mis, en zijn de meeste producten direct succesvol. Wat is dan de marketingtruc van Blond Amsterdam? Ik denk dat het succes van Blond te danken is aan het feit dat ze haar doelgroep kent en precies weet waar zij van ondersteboven kan zijn, maar ook waar ze van gruwelt. Want nee, er kunnen veel Blond Amsterdam-producten komen, maar een wc-bril? Die komt er nooit.
Dit artikel is geschreven in opdracht van The Next Marketing.
Comments (0)